Co ci dał trening?- opinie dzieci, rodziców i nauczycieli na koniec roku szkolnego
Photo by Carl Jorgensen on Unsplash
Pora na podsumowanie…
Pora na podsumowanie roku szkolnego. Był to czas przygody dla mnie- prowadzenie zajęć dla całych klas w szkole. Przede wszystkim jednak był to czas przygody dla dzieci, z którymi miałam przyjemność, a niejednokrotnie- wyzwanie, pracować ? Bardzo intensywny czas, kiedy tłumaczyłam wraz z pozostałymi trzema polskimi trenerkami podręczniki dla trenerów, ćwiczenia i materiały dla dzieci. Czas spotkań otwartych z rodzicami, nauczycielami i osobami zainteresowanymi wprowadzaniem uważności do szkół, rozmów z organizacjami, ze szkołami i planowania treningów uważności w ramach zajęć lekcyjnych.
Pytacie o korzyści
Ruszyły już zapisy na październikowe zajęcia. Podczas spotkań otwartych i konsultacji rodzice, nauczyciele czy zainteresowani uważnością dla dzieci często pytają, jakie korzyści/zmiany/postępy widać najczęściej u dzieci. Można się powoływać na badania naukowe, książki, własne obserwacje, ale myślę sobie, że koniec roku szkolnego to dobry czas, by oddać głos dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom ?
Co mówią dzieci?
Zatem co mówią dzieci na koniec treningu? Jak odpowiadają na pytanie: co ci się podobało na treningu? Jak korzystasz z treningu? Co ci się przydaje na co dzień? Oto ich odpowiedzi:
Szkoda, że nie uczy Pani matmy albo polskiego. W końcu można pogadać o życiu, uczuciach…
Co mówią rodzice?
Rodzice często nawet nie czekając na końcowe ankiety dzwonią z informacją:Po trzech tygodniach treningu przestraszyłam się, że moja córka przestała się uczyć. Normalnie poświęcała codziennie 3 h na naukę i odrabianie lekcji. Kiedy jednak zapytałam ją o zadanie domowe, odpowiedziała, że zrobiła w szkole. Kiedy zapytałam o to, co robili nie lekcjach- okazało się, że wszystko pamięta!– a więc często nawet nie same dzieci zauważają zmiany, ale ich rodzice, którzy zgłaszają polepszenie zdolności koncentracji i zapamiętywania. Co rodzice mówią po 8-tygodniowym treningu dzieci? (niektórzy rodzice ćwiczyli wspólnie z dziećmi w domu)
Najbardziej zapadło mi w pamięć ćwiczenie spaghetti. Dziecko z dużą energią może się na chwilę zrelaksować- medytować.
Moje dziecko samo zasypia, więcej opowiada, co się wydarzyło i jak sobie z tym poradziło.
Dziecko zaczęło bardziej rozumieć swoje zachowanie w trudnych sytuacjach. Poleciłabym ten trening innym rodzicom. Jest to nowy i ciekawy temat, inne spojrzenie na „prozaiczne” problemy.
Świetny trening i pomysł.
Zauważyłam zmiany w zachowaniu dziecka: potrafi skupić się na wykonywanych zadaniach, potrafi się wyciszyć, jest spokojniejsze. Polecam ten trening- bardzo dobry wpływ na dziecko, nauka skupienia na wykonywanych czynnościach, pomocne w nauce szkolnej.
Moje dziecko jest bardziej uważne. Potrafi się bardziej skupić nad książką, którą czyta. Polecam ten trening. Pomaga dzieciom, które nie potrafią być skupione i są rozbrykane.
Dziękuję Pani za piękną inicjatywę, za poprawę koncentracji mojego dziecka.
Polecam ten trening. Przybliża rodzica z dzieckiem i pomaga wyciszyć emocje.
Zauważyłam zmiany w zachowaniu dziecka: potrafi nazwać swoje i innych uczucia, szybciej uspokaja się, potrafi przeprosić, lepiej śpi w nocy. Polecam trening, bo dzieci są zestresowane, mają trudności ze skupieniem się. Ćwiczenia są proste i skuteczne.
Co mówią nauczyciele?
Kolej na nauczycieli, którzy wzięli udział w 8-tygodniowym treningu z dziećmi i w miarę możliwości ćwiczyli uważność ze swoimi uczniami w trakcie tygodnia podczas zajęć lekcyjnych (z „Przewodnikiem dla Nauczyciela” z ćwiczeniami nawiązującymi tematycznie do głównej lekcji treningu przeprowadzanej przez trenera uważności).Zauważyłam zmiany w trakcie treningu- większość dzieci zaczęła nazywać emocje, które się w nich rodziły (te podstawowe złość, gniew, smutek, radość). Potrafią wykonywać ćwiczenia żabki, skupienie na oddechu, test spaghetti, przycisk pauzy. Wykorzystałam ćwiczenia na koncentrację uwagi przed pisaniem diagnoz i wszyscy uczniowie ze skupieniem je wykonywali. Instrukcje w „Przewodniku dla Nauczyciela” były bardzo pomocne. Dawały pewność tego co i jak robię, duża pomoc to płyta. Inspirował mnie spokój trenera, rozmowy uczniami, które prowadził. Bardzo ważne jest przeprowadzenie zajęć uważności z wszystkimi rodzicami uczniów biorącymi udział w zajęciach [chodzi o spotkani otwarte na temat treningu przed rozpoczęciem zajęć, gdzie rodzice mogą doświadczyć, czym jest uważność we własnych ćwiczeniach- przyp. autor]. Chcę kontynuować z Metodą Eline Snel © „Uwaga To Działa!”- chciałabym systematycznie wykorzystywać ćwiczenia, których się nauczyliśmy, wypracować poranny rytuał. Częściej będę z uczniami rozmawiać o emocjach, aby uświadomiły im, co się dzieje w ich ciele, o czym ten stan ich informuje.
Największe zmiany zauważyłam w zachowaniu, koncentracji u dzieci, które czynnie włączały się w trakcie treningu i powtarzają ćwiczenia z rodzicami w domu. Duże zadowolenie Rodziców- mówią: „Te zajęcia działają!”- to działa. Najbardziej zapadło mi w pamięć rozpoznawanie emocji i odczuwanie ich w ciele. Uczestnicząc w zajęciach prowadzonych przez trenera zdobyłam umiejętności, które wykorzystywałam później w pracy z dziećmi. Instrukcje w „Przewodniku dla Nauczyciela” były opisane bardzo czytelnie, wyraziście.